Kansrijk met jeugd

De focus van dit leeratelier is gericht op het pad dat jongeren en hun ouders/verzorgers afleggen naar volwassenheid. Daarin kunnen zich schakelmomenten voordoen die impact hebben op hun verdere leven en de kansen die zij daarin krijgen. Hoe kunnen we – ouders/verzorgers, professionals, samenleving – jongeren begeleiden op dat pad? Dat is één van de kernvragen van dit leeratelier.

Kansrijk met jeugd

Doel

In het leeratelier Kansrijk met Jeugd staan het bevorderen van professionele nabijheid en een klimaat van aandacht in de jeugdzorg centraal. Hoe kan de jeugdzorgprofessional zijn of haar hart volgen zodat jeugdigen en opvoeders zich gezien en gehoord voelen en de professional meer voldoening ervaart? Welke personen zijn van betekenis geweest tijdens belangrijke keerpunten in het leven van jeugdigen en hun opvoeders?

Werkwijze

Bijeenkomsten van het leeratelier vinden ongeveer om de zes weken plaats. De locatie varieert, deelnemende organisaties faciliteren bij toerbeurt. Deelnemers geven aan dat zij het vrijuit van gedachten wisselen als heel verrijkend ervaren. Er worden kennisactiviteiten georganiseerd vanuit ZUYD Hogeschool om de leergroep te voeden rondom het thema professionele nabijheid. Daarnaast is het leeratelier een linking-pin tussen praktijk en onderwijs van de opleiding Social Work: deelnemende professionals leveren een bijdrage aan onderwijs en afstuderen. Ook worden studenten van de faculteiten gezondheidszorg en welzijn uitgedaagd hun visie op jeugdhulp te geven, al dan niet vanuit ervaringsperspectief. Vraagstukken die in het leeratelier boven tafel komen kunnen aanleiding zijn voor (kleinschalig) actie-onderzoek in samenwerking met het lectoraat Sociale Integratie.

Voor wie

Het leeratelier is bedoeld voor hulpverleners, beleidsmedewerkers, leraren en andere professionals die beroepsmatig met jeugdigen te maken hebben. Ook studenten van de ZUYD-faculteit gezondheidszorg en welzijn zijn zeer welkom. Enerzijds omdat zij tot de doelgroep “jeugd” behoren, anderzijds omdat zij jonge professionals zijn met een eigentijdse en authentieke visie op professionele nabijheid in de jeugdzorg.

Investering

Deelname aan het leeratelier is kosteloos. Het principe van ‘halen en brengen’ staat centraal: je maakt kennis met andere perspectieven of ervaart juist dat ‘de ander’ eigenlijk net zo denkt als jij. Deelname kan dan voelen als een warm bad van (h)erkenning. Het experimenteren in de praktijk vergt natuurlijk inzet, maar waarschijnlijk was je al toe aan vernieuwing en wil jij graag die frisse wind zijn. De tijdsinvestering voor jouw bijdrage aan het leeratelier stemmen we altijd samen af.

Bekijk ook deze video om meer te weten te komen over het leeratelier ‘Kansrijk met jeugd’.

Over de auteur/ontwikkelaar

Loes Linssen

Loes Linssen voltooide in 1999 de studie Sociaal Culturele Wetenschappen, als aanvulling op de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening (het huidige Social Work). Zij werkte binnen maatschappelijke opvang en forensische GGZ en combineerde onderzoekswerk (onder andere bij het Trimbos-instituut) met een beleidsfunctie bij een organisatie voor belangenbehartiging van harddrugsverslaafden. Normalisering van deviante groepen en -in het verlengde daarvan- inzet van ervaringsdeskundigheid en lotgenotencontact lopen als een rode draad door haar carrière. Loes Linssen geeft les aan de opleiding Social Work en trekt het leeratelier Kansrijk met Jeugd bij het lectoraat Sociale Integratie.