Artikel: Rol en positie opbouwwerk en energietransitie

Opbouwwerk en Energietransitie

Het leeratelier zet zich in om de principes van samenlevingsopbouw opnieuw tegen het licht te houden en op de kaart te zetten. In het leeratelier is aandacht voor professionaliteit, legitimering & profilering van samenlevingsopbouw, omdat we constateren dat de professionele logica van samenlevingsopbouw onder druk staat.  Daarnaast draagt het leeratelier bij aan kennisontwikkeling van/over/met gemeenschappen.

In 2024 hebben wij een kleinschalig onderzoek uitgevoerd naar de rol en positie van opbouwwerkers in de energietransitie. Sabrina Keinemans, Maja Rocak en Joost Weling hebben hier een artikel over geschreven.

In het artikel hebben wij een lans willen breken voor opbouwwerkers en in het bijzonder ten aanzien van de energietransitie. De vraagstukken en de problemen van de mensen waar jullie dagelijks mee werken zijn gigantisch, mensen zijn letterlijk aan het overleven zoals jullie meermaals hebben aangegeven. Jullie voelen er terecht weerstand tegen om een duurzaamheidsagenda op te dringen aan mensen en gemeenschappen. Wij vinden het belangrijk te erkennen dat zo’n agenda zonder het aanpakken van onderliggende ongelijkheden onmogelijk een echte transitie kan opleveren. De klimaattransitie is namelijk niet alleen een ecologische, maar ook een sociale uitdaging. De impact van klimaatverandering en de kosten van de klimaattransitie treffen bepaalde gemeenschappen harder dan andere. Bovendien hebben deze gemeenschappen vaak nauwelijks inspraak in oplossingen, terwijl zij het minst bijdragen aan het probleem. Dit vormt een meervoudige onrechtvaardigheid. Voor sociaal werkers betekent dit een voortdurende balans tussen het ondersteunen van de meest kwetsbare mensen en het besef dat werkelijke verandering verder reikt dan de acute hulpvragen van vandaag.

Het artikel is op 13 november gepubliceerd op Sociaal.Net, een Belgische website die door veel sociaal werkers in België en Nederland wordt gelezen.

Over dit etalage werk

Leeratelier Veerkracht en onmacht in gemeenschappen
Auteur/ontwikkelaar Joost Weling
Jaartal 2024
Type werk Publicaties
Direct downloaden >

Over de auteur/ontwikkelaar

Joost Weling

Joost Weling

Joost Weling is opgeleid tot sociaal pedagogisch hulpverlener (BA) en socioloog (MSc) . Hij heeft gewerkt als woonbegeleider in de ggz en vervolgens is hij aan de slag gegaan aan hogeschool docent. Hij is nu als docent-onderzoeker verbonden aan het lectoraat Sociale Integratie. Als docent-onderzoeker houdt hij zich bezig met onderwerpen als sociale ongelijkheid, sociale dynamiek in buurten en sociale rechtvaardigheid. Bij de Werkplaats Sociaal Domein Zuyd is hij ‘kartrekker’ van een tweetal leerateliers. Zowel van het leeratelier macht en onmacht van gemeenschappen als van het leeratelier overleven in tijden van tweedeling, armoede in perspectief.