Veerkracht en onmacht in gemeenschappen

De focus in dit leeratelier is gericht op gemeenschapsvorming. Wanneer wordt een groep mensen een collectief? (Hoe) helpt hen dat in de omgang met uitdagingen in het (samen)leven? En wat kunnen burgers, professionals, organisaties en overheden doen om gemeenschapsvorming en collectieve veerkracht te versterken?

Veerkracht en onmacht in gemeenschappen

Doelstelling:

Het leeratelier zet zich in om de principes van samenlevingsopbouw opnieuw tegen het licht te houden en op de kaart te zetten. In het leeratelier is aandacht voor professionaliteit, legitimering & profilering van samenlevingsopbouw, omdat we constateren dat de professionele logica van samenlevingsopbouw onder druk staat. Daarnaast draagt het leeratelier bij aan kennisontwikkeling van/over/met gemeenschappen.

Werkwijze

Het leeratelier komt iedere twee maanden bij elkaar. Daarin worden urgente kwesties van professionals behandeld aan de hand van bijdragen van experts uit het werkveld. Het leeratelier organiseert ook andere kennisactiviteiten, zoals kleinschalige praktijkgerichte onderzoeken van studenten en docent-onderzoekers.

Voor wie

Aan het leeratelier zijn professionals verbonden die zich bezighouden met samenlevingsopbouw. Dit zijn in de eerste plaats voornamelijk opbouwwerkers van verschillende welzijnsorganisaties uit Limburg. Daarnaast sluiten regelmatig beleidsmakers van gemeenten en professionals van woningbouwcoöperaties aan. Bekijk hier een video waarin we in gesprek gaan met deelnemers over de manier waarop het leeratelier voor hen van betekenis is en op welke manier het leeratelier een bijdrage levert aan het versterken van hun beroepspraktijk.

Investering

Deelname aan het leeratelier is kosteloos. Het vraagt wel een investering van tijd en energie om samen met vakgenoten dilemma’s, kwesties en mogelijke oplossingsrichtingen samen te exploreren. Daarbij gaat het om het leren van en met elkaar, voorwaarde van een succesvol leeratelier is dat deelnemers niet alleen halen, maar dat deelnemers ook brengen. Qua tijdsinvestering kost deelname aan het leeratelier 2 uur per maand.

Over de auteur/ontwikkelaar

Joost Weling

Joost Weling

Joost Weling is opgeleid tot sociaal pedagogisch hulpverlener (BA) en socioloog (MSc) . Hij heeft gewerkt als woonbegeleider in de ggz en vervolgens is hij aan de slag gegaan aan hogeschool docent. Hij is nu als docent-onderzoeker verbonden aan het lectoraat Sociale Integratie. Als docent-onderzoeker houdt hij zich bezig met onderwerpen als sociale ongelijkheid, sociale dynamiek in buurten en sociale rechtvaardigheid. Bij de Werkplaats Sociaal Domein Zuyd is hij ‘kartrekker’ van een tweetal leerateliers. Zowel van het leeratelier macht en onmacht van gemeenschappen als van het leeratelier overleven in tijden van tweedeling, armoede in perspectief.