Effectieve interventies voor kinderen in armoede

Artikel

In 2022 leefde 9,2% van de Nederlandse kinderen en jongeren in armoede. Vaak hebben deze kinderen en jongeren te maken met materiële en immateriële achterstanden, die hen op alle levensdomeinen belemmeren in hun ontwikkeling. Professionals kunnen en willen kinderen in armoede graag ondersteunen, maar geven aan dit een moeilijke taak te vinden. In de zoektocht naar handvatten hiervoor, werd door partners in de Werkplaats Sociaal Domein Zuyd regelmatig de vraag gesteld of er in de wetenschappelijke literatuur bewezen effectieve interventies te vinden zijn, voor kinderen die in armoede opgroeien. Met deze vraag in het achterhoofd, werd in 2023 een scoping review uitgevoerd, die inzichtelijk maakte welke kennis in academische literatuur beschikbaar is over effectieve interventies ter ondersteuning van kinderen in armoede. Dat bleek verrassend weinig!

Over de uitkomsten van de scoping review schreven we een artikel, dat in maart 2024 gepubliceerd werd in het open access Journal of Social Intervention. Het artikel is hieronder gratis te downloaden.

Over dit etalage werk

Leeratelier Overleven ten tijde van tweedeling
Auteur/ontwikkelaar Joost Weling
Jaartal 2024
Type werk Publicaties
Direct downloaden >

Over de auteur/ontwikkelaar

Joost Weling

Joost Weling

Joost Weling is opgeleid tot sociaal pedagogisch hulpverlener (BA) en socioloog (MSc) . Hij heeft gewerkt als woonbegeleider in de ggz en vervolgens is hij aan de slag gegaan aan hogeschool docent. Hij is nu als docent-onderzoeker verbonden aan het lectoraat Sociale Integratie. Als docent-onderzoeker houdt hij zich bezig met onderwerpen als sociale ongelijkheid, sociale dynamiek in buurten en sociale rechtvaardigheid. Bij de Werkplaats Sociaal Domein Zuyd is hij ‘kartrekker’ van een tweetal leerateliers. Zowel van het leeratelier macht en onmacht van gemeenschappen als van het leeratelier overleven in tijden van tweedeling, armoede in perspectief.