Onze leerateliers

Het kloppend hart van de Werkplaats Sociaal Domein Zuyd wordt gevormd door leerateliers. Elk atelier heeft een eigen focus die de activiteiten stuurt. Deze focus sluit aan bij de behoeften en motivaties van de deelnemers uit de regio.

Inhoudelijke ateliers

De drie inhoudelijke leerateliers focussen op inhoudelijke vraagstukken en ontwikkelingen waardoor de kwaliteit van leven voor individuele of groepen burgers onder druk staat en zij moeizaam samenleven.

Kansrijk met jeugd

Kansrijk met jeugd

Doel In het leeratelier Kansrijk met Jeugd staan het bevorderen van professionele nabijheid en een klimaat van aandacht in de jeugdzorg centraal. Hoe kan de jeugdzorgprofessional zijn of haar hart volgen zodat jeugdigen en opvoeders zich gezien en gehoord voelen en de professional meer voldoening ervaart? Welke personen zijn van betekenis geweest tijdens belangrijke keerpunten … Lees verder

Meer over
Veerkracht en onmacht in gemeenschappen

Veerkracht en onmacht in gemeenschappen

Doelstelling: Het leeratelier zet zich in om de principes van samenlevingsopbouw opnieuw tegen het licht te houden en op de kaart te zetten. In het leeratelier is aandacht voor professionaliteit, legitimering & profilering van samenlevingsopbouw, omdat we constateren dat de professionele logica van samenlevingsopbouw onder druk staat. Daarnaast draagt het leeratelier bij aan kennisontwikkeling van/over/met … Lees verder

Meer over
Overleven ten tijde van tweedeling

Overleven ten tijde van tweedeling

Doel In het leeratelier Overleven werken we met professionals, ambtenaren, ervaringsdeskundigen en studenten samen om de ondersteuning aan mensen die leven in armoedesituaties Limburg te versterken. Hierbij verkennen wij in gezamenlijkheid hoe in verschillende organisaties gewerkt kan worden aan relationeel werken, sociale rechtvaardigheid en solidariteit.   Werkwijze Het leeratelier komt iedere twee maanden bij elkaar. … Lees verder

Meer over

Voorwaardelijke ateliers

De drie voorwaardelijke leerateliers focussen op professionele competenties en institutionele voorwaarden die noodzakelijk zijn om een kentering in het professioneel handelen te bewerkstelligen.

Impact

Impact

Doel In 2019 is WSD Zuyd als eerste werkplaats gestart met een leeratelier over het thema impact. Dit is een interprofessionele gemeenschap die zich bezig (willen) houdt met legitimatievraagstukken en impact van sociaal werk. Het leeratelier draagt bij aan het inzichtelijk maken van de impact van professionele praktijken (werkveld incl. beleid) en professioneel handelen op … Lees verder

Meer over
Interprofessionaliteit

Interprofessionaliteit

Doel Het Leeratelier interprofessionaliteit wil op co-creatieve wijze kennisproducten, methoden, interventies en een toolkit ontwikkelen, om interprofesssionaliteit te bevorderen rondom een maatschappelijke problematiek of vraagstuk. Daartoe werkt het leeratelier nauw samen met een van de drie ‘inhoudelijke’ leerateliers van WSD Zuyd. Werkwijze We gaan in leergroepen, dialoogsessies en netwerkbijeenkomst samen ontdekken, leren en ‘aanpakken’ hoe … Lees verder

Meer over
Transformatief leiderschap

Transformatief leiderschap

Doel Transformatief Leiderschap is een informele vorm van leiderschap, waarmee professionals kunnen inspireren tot een duurzame visie op en aanpak van structurele vraagstukken in de samenleving. De activiteiten van het leeratelier beogen bij te dragen aan twee doelen: Werkwijze In 2023 is het leeratelier gestart met een verkenning, waarbij in kaart is gebracht welke behoefte … Lees verder

Meer over